Teknoloji

Uçakların bu yöntemle havalanması mümkün mü?

İlk bakışta “olmaz” dedirten ama diye sorarken, “merak ediyorum!” söylemek için bir fikir.

Ayrıca biz bir uzmana sordukve Mühendis Fatih İnal, bu fikrin gerçekten mümkün olup olmadığını herkesin anlayabileceği bir dille bizlere anlattı.

Bir yolcu uçağının altına konveyör bant (konveyör bant/koşu bandı) koyup motorlara tam gaz versek bu uçağı havalandırabilir miyiz?

Bunun cevabını anlamak için Bazı temel kavramlara değinmemiz gerekiyor.

Bir uçağa etki eden 4 temel kuvvet vardır: ölçek, itme, sürükleme, ağırlık.

  • Ağırlık:Yer çekiminden kaynaklanan ve her zaman yere dik olan ve uçağı aşağı çeken kuvvettir.
  • İtme: Uçağın önden aldığı havayı motorları sayesinde hızlandırarak ve hatasız olarak geri aktararak kazandığı itme kuvvetidir. Motor gücü arttıkça bu güç de artmaktadır.
  • Sürüklemek: Uçağın hareketi sırasında karşılaştığı rüzgar direncidir. Uçak hızlandıkça sürükleme artar. Uçak hızlandıkça kanatlarının etrafından geçen havanın hızı artacaktır. Bu durumu daha iyi anlamak için uçağın yerde hareketsiz olduğunu ve uçaktaki rüzgarın gittikçe hızlandığını hayal edebilirsiniz. Yer hızı 0 iken havada süzülen uçağa örnek verebiliriz (Yer hızı: Yerdeki uçuş halindeki herhangi bir uçağın izdüşüm hızı).
  • Kaldırmak: Kaldırma kaynağı, uçağın kanatları etrafındaki hava akışının yüzü ve yanıdır. Bu nedenle uçağın maruz kaldığı rüzgar hızı ve yön, kalkış ve iniş için çok değerlidir. Çünkü kaldırma kuvvetine doğrudan etkileri vardır.

Yani bir uçağın pist başında kalkışını şöyle özetleyebiliriz:

  • Uçak, ölçeği nedeniyle her zaman yere göre hassastır. yerçekimi ile çekilir.
  • Motorların çalıştırılmasıyla birlikte, uçak önündeki havayı hızlandırır ve arkasına aktarırve ileri hakikat hızlanmaya başlar.
  • Motorların ürettiği itme kuvveti,Hava direncinden dolayı sürükleme kuvvetinden çok daha yüksek olduğu için sürükleme kuvveti bu aşamada bir sorun değildir.
  • Uçak hızlandıkça birim zamanda kanatlarından geçen hava miktarı da artar. Bu durum Kaldırma kuvvetini arttırır.
  • Kaldırma kuvveti artar ağırlığı taşımaya başlar başlamazuçağın tekerlekleri yerden kesilir ve uçak havalanmaya başlar.

Artık temelleri kabaca öğrendiğimize göre, uçağın buradaki fikirle havalanıp havalanamayacağını daha kolay anlayabiliriz.

Uçak, itme kuvveti oluşturdukça hızlanmaya çalışacaktır, ancak zeminin tekerlekleri aynı hızla ters yönde hareket etmesi nedeniyleasla ilerlemeyecek.

Üreteceği tüm güç, bunun alt tarafı ters yönde hızlanmasına neden olacaktır. Uçak hızlanamadığı için etrafından kanatlı bir uçak geçer. hava akımı oluşmayacaktır.Dolayısıyla ağırlığı aşabilecek bir kaldırma kuvveti bu durumda mümkün değildir.

aynı senaryoda Uçaktan gelen rüzgar hızını arttırdığımızı düşünürsek,Kanatlar kalkış için gerekli kaldırma kuvvetini üretebilir ancak bu durumda sürükleme kuvvetinin çok artacağını unutmamak gerekir.

Bu durumda uçağın stabilitesini koruyup koruyamayacağına bakılır. uçak araştırılmalıdır.Bunu mümkün kılabilsek bile gereksiz bir çaba olacağı için pek bir anlam ifade etmeyecektir.

haberaydintepe.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort